Abia după 8 an de guvernare şi numai după ce au ajuns în opoziţie, comuniştii s-au hotărât să propună restructurarea sectorului termoenergetic.
Astfel PCRM consideră că „unica soluţie corectă şi profesionistă a problemei complexului termoenergetic al ţării este crearea unei întreprinderi unice de producere şi transportare a agentului termic, energiei electrice, apei calde şi reci cu modernizarea ulterioară a infrastructurii de bază”.
Supermonopol din 4 întreprinderi
Potrivit PCRM la prima etapă ar urma „comasarea CET-1, CET-2, Termocom şi Apă-Canal în cadrul unei întreprinderi unice, care va asigura soluţionarea problemei datoriilor istorice şi depăşirea situaţiei cronice de neachitări reciproce”. Aceasta ar semnifica crearea în municipiul Chişinău a unui supermonopol cu un volum de vânzări anuale de peste patru mlrd lei.
Asemenea ideii năstruşnice au figurat şi în trecut. 3-4 ani în urmă la guvern şi preşedinţie s-a discutat despre această problemă, dar comuniştii aşa şi nu s-au putut decide în privinţa creării unui supermonopol în Chişinău. Acum le propun liberalilor să o facă.
În opinia comuniştilor comasarea întreprinderilor respective va permite diminuarea cheltuielilor administrative şi a pierderilor în reţele, creşterea eficienţei în administrarea generală şi coordonarea structurilor, creşterea şi consolidarea activelor etc. E puţin probabil ca pierderile din reţeaua termică să se reducă doar de la simpla comasare a întreprinderilor. Or, ţevile vechi cum au generat pierderi aşa şi vor genera. Cât despre cheltuielile administrative ele şi acum nu depăşesc 3-5% din costuri. Mai mult de 75% din costuri sunt pentru resurse energetice.
Practica internaţională demonstrează că din contra demonopolizarea duce la eficienţă şi la atragerea investiţiilor. În orice caz comasarea celor 4 întreprinderi nu va duce la rezolvarea datoriilor de peste 2,3 mlrd lei faţă de Moldovagaz, pe care le au cele 4 întreprinderi.
Mai mult. O asemenea iniţiativă îi va speria şi pe potenţialii investitori serioşi, căci se vor comasa întreprinderi cu situaţii financiare şi cheltuieli de producţie diferite. De exemplu costul de generare a energiei electrice produse de CET-2 este mai mic cu circa 37% decât la CET-1, iar cel la energia termică – cu 21%.
Totodată se vor crea premise pentru o falimentare rapidă a tot ce a mai rămas din sectorul energetic autohton şi la trecerea acestuia sub controlul Moldovagaz şi implicit a Gazprom-ului, iar statului îi va fi mai dificil să-l controleze şi cu atât mai mult consumatorilor, care ar putea fi prima jertfă a supermonopolului.
Curios este că 5 ani în urmă Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a propus conducerii statului comasarea celor două reţele electrice de distribuţie din proprietatea statului, pentru a putea redresa situaţia economico-financiară a RED Nord-Vest, care se afla în cea mai grea stare. Autorităţile nu au dat curs propunerii ANRE. Soluţia aleasă şi care practic este în vigoare şi în prezent a fost subvenţionarea RED Nord-Vest, prin furnizarea a celei mai ieftine energii electrice de pe piaţa electroenergetică din Republica Moldova. De exemplu, în anii 2004-2005 RED Nord-Vest primea energie electrică la un preţ mediu cu 15% mai mic decât RED Nord şi cu 33% decât RED Union Fenosa. În 2008 diferenţa preţului de achiziţie a scăzut la 7-10%, dar oricum RED Nord-Vest a continuat să producă pierderi.
Jumătate din creditul chinez – pentru sectorul energetic
La etapa a doua, PCRM propune atragerea unor investiţii considerabile, în volum de 500 mil. USD, pentru modernizarea complexului termoenergetic. Potrivit PCRM, Guvernul Greceanîi a avut o înţelegere prealabilă de atragere a resurselor investiţionale cu Corporaţia de stat COVEC din China, conducerea căreia a vizitat CET-2 în luna iulie 2009. În rezultatul vizitei a fost semnat Memorandumul de acordare Republicii Moldova a unui miliard USD pentru realizarea proiectelor în domeniul infrastructurii, lansarea căror a fost preconizată pentru sfârşitul anului 2009.
Dacă e să dăm crezare comuniştilor, apoi chinezii avea de gând să investească în CET-2 şi nicidecum într-un supermonopol.
Mult mai eficientă ar fi decomunizarea sectorului energetic. Or, mulţi manageri din sector continuă să conducă prin vechile metode, continuă să facă propagandă comunistă, să fie consilieri municipali la Bălţi şi Chişinău din partea partidului comunist etc. De altfel ei vor fi primii care se vor împotrivi unor asemenea proiecte comuniste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu